Takenpakket

Wat doet  een HR consultant?

As HR consultant hou je je bezig met het personeelsbeleid en het organisatiebeleid van de firma waarvoor je werkt. Je hebt een adviserende functie naar het management toe en op het gebied van personeels- en organisatiebeleid heb je een leidinggevende functie. Je takenpakket is heel uitgebreid en gevarieerd en verschilt van bedrijf tot bedrijf. Zo moet je onder andere:

  • Advies geven in verband met de werving, selectie en opleiding van medewerkers
  • Functioneringsgesprekken voeren en salarissen beoordelen
  • Bemiddelen bij conflicten tussen medewerkers onderling en tussen managers en medewerkers en mee een oplossing zoeken
  • Zorgen voor de HR administratie
  • Onderhandelen over arbeidsvoorwaarden

Je moet bovendien het personeelsbeleid en de personeelsadviezen bedrijfskundig en financieel kunnen verantwoorden aan het hoger management. Daarnaast moet je mee nadenken over mogelijke veranderingen en de medewerkers binnen het bedrijf adviseren en coachen. Je vervult dus vele verschillende rollen gaande van coach, bemiddelaar, intermediair tot informatiepunt. Je kan dan ook in vele bedrijven terecht. De precieze invulling van je job zal afhangen van het bedrijf en de sector waarbinnen het bedrijf werkzaam is.

Bron: Stepstone

Ontdek meer over hr-consulting dan u al wist!